Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!

Z blondynką po Gdyni

Internetowa Biblioteka Opisów Tras Pieszych dla Osób Niewidomych

– to oficjalna nazwa tego, co chcemy tu stworzyć.

Na mniej oficjalną nazwę proponujemy

„Z blondynką po Gdyni”.

Znajdziecie tutaj opisy pieszych tras na terenie Gdyni, napisane przez osoby niewidome, w taki sposób, by mogła je przejść osoba z białą laską("Blondynką"). Będą to trasy kilku typów, łatwiejsze i trudniejsze, krótsze i dłuższe. Biblioteka ma być uniwersalnym narzędziem pozwalającym wszystkim osobom niewidomym i niedowidzącym w Gdyni na uczenie się nowych tras i cieszenie się z coraz większej swobody w poruszaniu się po naszym pięknym mieście.

Zamierzamy sukcesywnie wzbogacać Bibliotekę o nowe trasy i mamy nadzieję, że wśród czytelników znajdą się osoby chętne, by dołączyć do nas i także opisywać własne trasy.

Podzieliliśmy wszystkie możliwe trasy na cztery kategorie. Wymieniamy je poniżej. Nazwy kategorii są linkami do ich podstron, gdzie można już znaleźć opisy konkretnych tras do pobrania. Zatem nasze cztery grupy to:

 

1. Trasy rekreacyjne – służące spacerom, rekreacji, przyjemności i utrzymaniu dobrej formy fizycznej.

2. Trasy w węzłach komunikacyjnych – opisujące przejścia między przystankami autobusowymi, trolejbusowymi i kolejowymi w głównych węzłach komunikacyjnych miasta, byśmy mogli wszędzie dojechać sami.

3. Trasy do miejsc użyteczności publicznej – opisujące, jak dojechać do urzędów, kin, teatrów, szpitali, przychodni, supermarketów, naszej Fundacji i innych ważnych dla nas miejsc.

4. Trasy osiedlowe – bardzo lokalne, krótkie, prawie prywatne: jak dojść do osiedlowych sklepów, szkoły, biblioteki, fryzjera, na skwerek itp.

 

Chcemy zamieszczać opisy w kilku formatach, by były użyteczne dla osób z różnym poziomem kompetencji komputerowych, na różnych urządzeniach, na różnych udźwiękawiaczach, a także w telefonach czy odtwarzaczach mp3. Dlatego opisy będą zamieszczane w następujących formatach:

  • TXT – zwykły plik tekstowy Unicode,
  • RTF – Rich Text Format, uniwersalny format otwieralny np. w MS Wordzie,
  • MP3 – wersja audio, czytana przez głos syntetyczny, objętościowo największa, ale możliwa do wzięcia na dwór w telefonie czy odtwarzaczu.

 

Jak będziemy opisywać trasy?

  • Zakładamy, że wszystkie trasy chcemy przemierzać naprawdę i autentycznie samodzielnie. Staramy się jak najdokładniej opisywać wszystkie elementy tras oraz ewentualne przeszkody i problemy do pokonania.
  • Ponieważ osoby niewidome samodzielnie mogą poruszać się albo pieszo, albo komunikacją miejską, szkieletem naszych opisów będzie sieć komunikacji miejskiej w Gdyni. Trasy będą się zaczynały, a czasem też kończyły, na przystankach autobusowych, trolejbusowych, kolejki SKM.
  • Każda trasa może mieć wiele wariantów i sposobów przejścia. Z zasady będziemy opisywać tylko jeden wariant - ten, który naszym zdaniem jest najłatwiejszy, najbezpieczniejszy i najprzyjaźniejszy, choć niekoniecznie najkrótszy. Być może w przyszłości będziemy zamieszczać również inne warianty przejścia, a być może nasi czytelnicy zechcą opisać warianty, których używają.
  • Każda trasa jest opisywana jako sekwencja kolejnych kroków tudzież czynności. Dla jasności każdy kolejny krok to oddzielny akapit.
  • Trasy w węzłach komunikacyjnych, z przystanku do przystanku, opisywane są osobno w jedną, osobno w drugą stronę. Trasy rekreacyjne i do miejsc użyteczności publicznej z reguły opisane są tylko "w jedną stronę", z któregoś z przystanków do miejsca docelowego.

 

Słowniczek używanych zwrotów

 

Będziemy się starać wypracować jednolity słowniczek wyrażeń dla opisywania przestrzeni, obiektów w niej i wskazówek do poruszania się.  Na przykład dla określenia kierunków będziemy się posługiwać tarczą zegara i godzinami – np. „idź na godzinę jedenastą”). Wypracowanie zrozumiałego słowniczka i sposobu opisu jest dla nas bardzo ważnym celem, dlatego prosimy czytelników o komentarze i propozycje. Dzięki słowniczkowi będziemy mieli szansę stworzyć kanon, według którego każdy będzie mógł napisać zrozumiały dla innych opis trasy.

 

 


 

Licznik odwiedzin

Odsłon artykułów:
301160